Mielőtt tervezne
Még mielőtt belekezdne egy grafikussal valamilyen projektbe, előtte nem árt tájékozódni a színek lélektani hatásáról, vagyis, hogy melyik szín milyen érzetett vált ki az emberekből.
Piros szenvedélyes, a kék nyugtató hatású... Könnyű lenne azt mondani, hogy "csak vannak a színek", de ez túl egyszerű magyarázat lenne. Gondoljon bele - ha érzelmi asszociációink az egyes színekkel velünk születettek lennének, akkor nem változnának kultúránkén és nem változnának az idő múlásával.
Egy biztos: a szín sokat számít! Ezért fontos, hogy megismerkedjen a színpszichológia alapjaival, mielőtt elkezdené meghatározni márkája színvilágát. Miután megértette, hogy egy szín miért vált ki konkrét érzelmeket, kiaknázhatja a márkája színhatalmát, hogy tudatalatti szinten kommunikáljon a leendő ügyfeleivel.
Mi tehát a színpszichológia?
A színpszichológia annak vizsgálata, hogy az általunk észlelt színek hogyan befolyásolják gondolatainkat és érzéseinket.
De mielőtt belemerülnénk a színpszichológiába, pontosan meg kell határoznunk, hogy mi is a szín.
A szín olyan a látással érzékelhető fiziológiai érzet, amelyet a látható fény kelt, méghozzá a fény hullámhosszától függő minőségben.
A színek a fény hullámhosszával változnak. A látható fények kb. 380-760 nm hullámhossz közé esnek. Ez a teljes látható színspektrum. Ezen belül a fény hullámhosszának változásával együtt változik az észlelt szín is.
A színpszichológia területén dolgozó kutatók tanulmányozzák, hogy milyen érzetett váltanak ki a színek, és hogyan befolyásolják a döntéseinket, viselkedéseinket a mindennapokban.
Egy kísérleten keresztül nézünk meg egy példát: A skót Glasgow-ban és a Japán Nara városában 2000-ben bevezették a kék fényű utcai világítást a város biztonságának javítása érdekében. Ennek hatására a környéken csökkent a bűnözés és az öngyilkosságok száma. A színpszichológia kutatói a következő megállapításra jutottak: Az oka az lehetett, hogy az utcai lámpák szokatlan színe miatt a bűnözők úgy érezék, hogy nincsenek biztonságban. Ugye az tény, hogy a kék színek gyakran társulnak a rendőrség jelenlétéhez, de az is lehet, hogy a kék egy elismert nyugtató szín és a pihentető kék fény alatt járva az emberek kevésbé hajlamosak meggondolatlan cselekedetekre, mintha a vörös vagy sárga színű utcai lámpák alatt tennék.
A színtársítások mögött álló pszichológia:
A kutatók megállapították, hogy a fehér és a fekete után a vörös volt a következő szín, amelyet szinte minden írott nyelvű kultúra azonosított.
Miért?
Ennek oka lehet, hogy a vörös az egyik legfontosabb szín a természetben. A piros a természetben az erős érzelem jele. A vörös nemcsak figyelmeztető jel, hanem az érett, készen fogyasztható gyümölcs színe is.
A színeket meghatározott módon látjuk életünkben. A kék a tiszta ég színe, ezért nyugodtnak érezzük magunkat, de nagyon kevés olyan étel van, amely kék, ezért nincs étvágygerjesztő hatása. A zöld viszont a vitalitás és a frissesség színe, mert a friss, egészséges növényzet színre asszociálunk általa.
Színpszichológia és kultúra
Néhány színtársítás, például a vörös, a zöld és a barna, azzal magyarázható, hogy megnézzük, hol jelennek meg a természetben, és mit jelentettek az elődjeink számára.
Némely színtársításokat a kultúráink hoztak létre, nem pedig a természet. Éppen ezért a színtársítások nem mind univerzálisak, és a színek jelentése nagyon is eltérhet az egyes országokban és kultúrákban. Kínában és Indiában a fehér szín a halállal társul, és temetésekkor viselik. Nyugaton a fekete szín a gyászé. Hasonlóképpen, a sárga a boldogság színe, míg az Egyesült Államokban, Japánban azonban a bátorság színe.
Egy szín kulturális asszociációi is változhatnak az idő múlásával. A zöld, az újjászületés és az új élet színe, de a 18. században a halál színével azonosították Európában. Miért? Mert abban a korban a zöld szín arzént tartalmazott, és a festék hosszan tartó hatása miatt, szó szerint megmérgezte az embereket
Színpszichológia használata a kapcsolathoz
Oka van annak, hogy a növényi alapú termékek szinte mindig zöld csomagolásúak, míg a tisztítószereket oly gyakran csomagolják fehérbe. Ennek oka a színpszichológia. A márkák kiaknázzák tudatalattinkat a megfelelő színekkel, hogy nyomatékosítsák termékeik értékeit.
A barna természetes szín, ami megbízhatónak és hitelesnek tűnik. Az UPS éppen ezért döntött úgy, hogy a márkájának fókuszpontját a barnára teszi fel, ezzel is hangsúlyozza a megbízhatóságukat.
A színek választásakor érdemes figyelembe venni, hogy mely árnyalatok támogatják legjobban az emblémáját, webhelyét vagy más arculati elemeit. Érdemes szem előtt tartani a leggyakoribb színtársításokat is.
Piros
A vörös a szenvedélyről, a cselekvésről, az energiáról és a veszélyről szól.
Narancssárga
A narancssárga kreativitásról, lelkesedésről, energiáról és fiatalságról szól.
Sárga
A sárga az örömről, a reményről, a játékosságról, a spontaneitásról és a pozitivitásról szól. Gondolj napsütésre és mosolygós arcokra.
Kék
A kék a nyugalomról és a megbízhatóságról szól. Gondoljunk a pénzügyi intézményekre (Visa, Paypal, American Express) és a nagyvállalatokra (General Electric, Lowe's, Boeing).
Zöld
A zöld a természetről, a növekedésről és a gazdagságról szól.
Barna
A barna egy földhözragadt szín, amely a meleget, a természetet, az őszinteséget és az egészségességet jelenti.
Lila
A lila egy titokzatos szín, amely a kreativitást, a luxust, a lelkiséget és a gazdagságot jelképezi.
Rózsaszín
A rózsaszín fiatalos szín, amely a romantikát, a játékosságot és a nőiességet jeleníti meg.
A szín együtt jár a márkajelzéssel!
Amikor megtervezi logóját, termékcsomagolását, webhelyét és mindent, ami a márkájához kapcsolódik, mindenképpen tartsa szem előtt a színpszichológiát és a színelméletet. A színek hatékony eszközök, amiket, ha helyesen alkalmazunk, akkor erőteljessé teheti márkáját, de teljesen rossz üzenetet is küldhet általa.
Forrás: galanthus.hu, 2021-01-21 09:35